FinRavinto 2017 -tutkimus kartoitti Suomessa asuvan aikuisväeston ravinnonsaantia ja ruoankäyttöä 50 eri paikkakunnalla eri puolilla Suomea ja nosti esille mielenkiintoisen epäkohdan: naisten raudansaanti jää keskimäärin Suomessa alle tarpeen. Moni voikin yllättyä, että monipuolista ravintoa syövien suomalaisten keskuudessa naisten keskimääräinen ravinnosta saatu rauta-annos ei ole riittävä. Raudanpuute koskettaa kuitenkin suurta osaa väestöstä eikä sen tunnistaminen ole aina helppoa, sillä oireet kuten väsymys saattavat tuntua pakolliselta osalta kiireistä arkea.

Kun luet tämän kirjoituksen saat kuitenkin työkaluja oman rautatilanteesi arviointiin ja tietoa siitä, miten raudanpuutetta voi alkaa tunnistaa. Kirjoituksen lopussa annan myös vinkit siihen, miten pääset eteenpäin tilanteen selvittämisessä, jos epäilet saavasi liian vähän rautaa.

 

Rauta on tärkeä ja välttämätön hivenaine

Rauta on tietenkin luonnossa esiintyvä alkuaine, mutta kehossa ja ravinnossa se on myös välttämätön ja tärkeä hivenaine. Se on myös haitallista liian suurina määrinä – tästäkin syystä on tärkeää ymmärtää raudanpuutetta ja sen hoitoa ja todeta puutostila tutkimuksin. Terveellä ihmisellä homeostaasi huolehtii siitä, että rautaa ei ole liikaa. Keho säätelee raudan käyttöä, siirtoa, erittämistä ja jakamista upeasti.

Raudalla onkin kymmeniä eri tehtäviä elimistössä. Esimerkiksi kehon entsyymit tarvitsevat rautaa toimiakseen. Sen lisäksi rautaa on punasoluissa, joiden tärkeä tehtävä on kuljettaa happea kudoksiin. Punasoluissa rauta sitoutuu hemoglobiiniin, jonka mittauksen moni on tottunutkin yhdistämään kehon rautatilanteeseen. Hemoglobiinin lisäksi rautaa sisältää myös myoglobiini, joka kuljettaa sitä lihaksiin. Jos rautaa ei ole, esimerkiksi palautuminen liikunnasta vaikeutuu.

Rauta on siis kehossa jatkuvassa käytössä ja kiertää vuoron perään varastoon ja takaisin käyttöön. Aikuisen miehen kehossa rautaa on noin 5 grammaa ja naisilla hieman vähemmän, noin 3 grammaa. Koska rautaa poistuu naisilla kuukautisten mukana arvellaan, että jokainen nainen kärsii raudanpuutteesta jossain vaiheessa elämäänsä.

Rautaa on kuitenkin myös syömässämme ravinnossa, jonka sisältämät ravintoaineet täydentävät myös rautavarastojamme. Rautaa on esimerkiksi lihassa, sisäelimissä, kalassa ja kasviravinnossa. Lihassa rauta on muodossa, joka imeytyy hyvin, kun kasviperäinen rauta imeytyy hieman heikommin. Raudan imeytymistä parantaa esimerkiksi C-vitamiini, kun taas kalsium heikentää sitä.

Ravinnon rautapitoisuuteen vaikuttavat siis moninaiset muutkin asiat kuin pelkkä rautasisältö: esimerkiksi täysviljassa on rautaa, mutta se sisältää myös ainesosia, jotka heikentävät raudan imeytymistä. Hapettamalla raudan imeytymistä täysjyväviljaleivästä voi parantaa. Samoin rautapitoisen ruoan maineessa oleva pinaatti ei todellisuudessa sisällä kovin suuria määriä rautaa ja sen sisältämän raudan imeytymistä estää oksaalihappo. Jos pinaatin vielä tarjoilee maitopohjaisessa pinaattikeitossa unohtaa myös, että rauta ei imeydy yhdessä maitotuotteiden kanssa nautittuna.

Pelkkä ravinnon sisältämän raudan arviointi ei siis välttämättä riitä antamaan kattavaa kuvaa raudantarpeesta ja rautataseesta kehossa, mutta se voi kiinnittää huomiosi alakanttiin jäävään raudan saantiin. Raudanpuute voi pahentua ajan kanssa anemiaksi asti. Mitä aikaisemmin asiaan puuttuu, sen helpompaa on päästä eroon oireista ja täydentää rautavarastoja.

 

Naiset saavat liian vähän rautaa – laske itse paljonko rautaa saat ravinnosta

Uusimman FinRavinto 2017-tutkimuksen mukaan naisten raudan saanti jää siis alle tarpeen päivittäiseen suositukseen verrattuna. Naiset saavat rautaa ravinnosta 10 mg/vrk, kun saantisuositus on 15 mg/vrk.  Miehet taas saavat tutkimuksen mukaan riittävästi rautaa. Myös lääkärilehdessä vuonna 2016 todettiin, että Suomessa esiintyy jodin ja raudan puutetta. Jodinpuutteeseen regoitiin antamalla leivontateollisuudelle suositukset ottaa käyttöön jälleen jodioitu suola. Raudanpuutetta korjaamaan ei kuitenkaan ole tullut samanlaisia suosituksia. 

On siis naisten itsensä vastuulla huolehtia riittävästä raudan saannista ensisijaisesti monipuolisesta ravinnosta. Jos epäilet raudanpuutetta, se on lisäksi aina tarkistettava verikokeella. Jos raudanpuute todetaan, sitä voidaan hoitaa tarvittaessa tablettimuotoisella rautalisällä ja joidenkin henkilöiden kohdalla saatetaan tarvita rauta-infuusio. Lääkäri arvioi tällaisen hoidon tarpeen.

Omaa raudan saantiaan voi tutkia laskemalla päivittäisen raudansaantinsa Suomessa kehitetyn Fineli ohjelman kautta. Siihen syötetään tiedot aterioista ja ohjelma laskee saadun raudan määrän. 

Ruokatottumukset ovat muuttuneet vuosien varrella ja osaltaan tämä muutos saattaa vaikuttaa siten, että voi olla vaikea luontevasti lisätä rautaa ruokavalioon. Jos haluat lukea lisää rautapitoisesta ravinnosta, olen kirjoittanut siitä blogissani jo aikaisemmin. Ravintomme ei sisällä enää esimerkiksi sisäelimiä ja veriruokia, mutta paluu näihin ruokiin ei ole ainoa vaihtoehto vaan myös vaikkapa vegaani voi saada ravinnosta tarpeeksi rautaa.

 

Raudanpuutteen syyt

Raudanpuute on yleinen ongelma ympäri maailmaa, erityisesti kehitysmaissa, jossa ruokavalio on köyhä ja kapea-alainen. Myös kehittyneimmissä maissa kärsitään raudanpuutteesta lisääntyneiden suolistosairauksien myötä ja esimerkiksi siksi, että ravintomme on muuttunut menneistä vuosikymmenistä.

Ravinnon liian vähäisen raudan lisäksi raudanpuutteeseen voivat vaikuttaa esimerkiksi seuraavat syyt:

  • suoliston imeytymisongelmat (esimerkiksi hapoton vatsa, suolistoloiset tai suolistosairaudet)
  • veren menetys (kuukautiset, leikkaukset tai verenvuoto suolistossa)
  • lisääntynyt raudan tarve (äitiys, kuukautiset tai lapsen kasvukausi)

Raudanpuutteen syyt onkin aina selvitettävä. Jos tutkimuksissa todetaan raudanpuute, sille voi olla montakin syytä. Kehosi rautataseesta huolehtii esimerkiksi hepsidiini-hormoni. Se vapauttaa riittävästi rautaa käyttöösi ja estää sen pääsyn kehoon, jos tilanne sitä vaatii. Hepsidiini sulkee “rautaportin” esimerkiksi tulehduksen aikana. Pelkkä raudanpuutteen hoitaminen ei silloin vaikuta tulehdukseen. On tärkeää ymmärtää, miksi kehon rautatilanne on huonontunut.

Naisen arjessa kuukautiset lisäävät raudan tarvetta. Lapsi taas voi tarvita rautaa enemmän kasvukauden aikana. Samoin rautaa tarvitaan raskauden aikana, synnytyksen jälkeen ja imettäessä. Kun raudan tarve näistä syistä muuten terveellä henkilöllä kasvaa, voi olla tarpeen käyttää rautalisää silloin tällöin.

Vaikkapa kuukautisten runsaudesta johtuva raudanpuute voi olla vaikea havaita, sillä luultavasti oireet ovat muodostuneet osaksi arkea. Esimerkiksi Duodecim Terveyskirjaston sivustolla ravintoon liittyviin kysymyksiin vastaava Antti Aro kuitenkin kirjoittaa: “noin 10%:lla nuorista naisista kuukautisten aiheuttama raudan menetys on niin runsasta, ettei sitä voi tavallista ruokaa nauttimalla täysin korvata. Naisten, joilla on hyvin runsaat kuukautiset, onkin syytä nauttia ruoan ohella ajoittain rautavalmisteita.” 

 

Raudanpuutteen moninaiset oireet voivat tulla osaksi arkea – kuulutko riskiryhmään?

Rautaa on joka solussa. Tämän vuoksi raudanpuutteen oirekirjo on erittäin laaja. Tavallisimmat oireet ovat väsymys, suorituskyvyn lasku, kalpeus, uupumus, hiustenlähtö ja päänsärky. Monesti oireet tulevat hiljalleen, jolloin et välttämättä tajua liittää niitä raudanpuutteeseen. Ehkä ajattelet, että väsymyksesi liittyy vuodenaikaan tai stressiin tai jopa laiskaan luonteeseesi. Joskus raudanpuute on oireeton. Elimistö saattaa sopeutua raudanpuutokseen, kun se kehittyy vähitellen. Kirjoituksen lopussa voit kirjautua Terveysvastaanoton sivustolla olevaan raudanpuutetestiin (lomake), jonka avulla voit havaita, mitkä oireet eivät kuulu terveeseen kehoon ainakaan pitkäaikaisena ongelmana.

Raudanpuutteen riski voi tietyissä tapauksissa myös kasvaa. Etenkin tällöin rautatilannetta kannattaa tarkkailla säännöllisesti. Riskiryhmiä ovat esimerkiksi:

  • Erityisesti naiset, jotka välttävät punaista lihaa
  • Vegaanit
  • Naiset, joilla on runsaat kuukautiset
  • Kasvuiässä olevat lapset
  • Suolisto-ongelmaiset (moni eri asia estää rautaa imeytymästä)
  • Hapottomasta vatsasta kärsivät
  • Lääkkitä käyttävät (esim. happosalpaajat)
  • Sydämen vajaatoiminnasta kärsivät

 

Hemoglobiinikaan ei kerro raudanpuutteesta – kuinka raudanpuute todetaan?

Tiesitkö, että hemoglobiiniarvo (Hb) voi olla normaali, kun kehon rautavarastot ovat jo ehtyneet? Voit kärsiä jopa vuosia raudanpuutteesta, ennen kuin hemoglobiini-arvosi laskee. Kun hemoglobiinisi on laskenut alle viitearvojen, kärsit itseasiassa jo raudanpuuteanemiasta. Raudanpuute on kuitenkin ennaltaehkäistävissä ja se kuuluukin ehkäistä.

Aiemmissa kappaleissa kerroin raudan homeostaasista, joka takaa, että kehon käyttöön tulee juuri sopiva määrä rautaa, ellei päällä ole jokin häiriötila. Jos siis kärsit esimerkiksi vetämättämyydestä ja väsymyksestä tai huomaat kärsiväsi muista raudanpuutteeseen liittyvistä oireista, mittaa rauta-arvosi. Samoin rautatilannetta on hyvä seurata, jos kuulut johonkin riskiryhmään. Älä viivyttele asiantilan korjaamisessa, sillä vakavan raudanpuutteen korjaamiseen voi mennä jopa vuosi.

Mitä arvoja raudanpuutteen tutkimiseksi pitäisi sitten mitata? Raudanpuutteessa rautavarastot ovat vähissä tai ehtyneet. Rautavarastojen tilaa arvioidaan pääasiassa kahdella verikokeella: S-ferritiini tai P-ferritiini. Toinen koe tutkitaan seerumista, toinen plasmasta. Molemmat kokeet ovat käyttökelpoisia ja niihin liittyvät viitearvot vaihtelevat hiukan.

On hyvä kuitenkin tietää, että esimerkiksi ferritiini-arvo nousee mm. tulehdustilanteissa, jonka vuoksi se ei aina ole yksin riittävä mittari. Samaan aikaan voi olla tarpeellista ottaa tulehduskokeet ja mahdollisesti myös muita rautaan liittyviä arvoja. Jos haluat tietää lisää siitä, mitä laboratoriokokeita raudanpuutteen tutkimisessa käytetään, ilmoittaudu Terveysvastaanoton maksuttomalle minisähköpostikurssille tästä.

 

Raudanpuutetta voidaan paitsi ehkäistä myös hoitaa

Vaikka tutkimus kertoo naisten saavan liian vähän rautaa ja puutostila on yleinen, tilanteeseen liittyy myös hyviä uutisia: raudanpuutetta voidaan ehkäistä ja hoitaa. Jos siis huomaat saavasi ravinnosta mahdolllisesti liian vähän rautaa, kannattaa rautapitoisiin ruokiin kiinnittää enemmän huomiota. Jos sinulla on runsaat kuukautiset, olet raskaana tai imetät voit todennäköisesti tarvita rautalisää. Kiinnitä tällöin rautatilanteeseen erityishuomiota. Myös lasten kasvupyrähdys voi lisätä raudan tarvetta ja kasvukipujen takana voi piillä raudanpuutetta.

Syö mahdollisimman monipuolisesti ja hanki tarvittaessa lisätietoa rautapitoisen ruoan tai rautatablettien syömisestä esimerkiksi minisähköpostikurssin kautta tai lukemalla lisää aiheesta esimerkiksi tästä blogista. Jos raudanpuute todetaan ja tarvitset rautalisää, selvitä mikä on sinulle sopiva rautavalmiste ja kuinka usein rautaa tulee ottaa (lisätietoa löydät esimerkiksi http://www.terveystaito.fi/raudanpuutos-ja-ferritiini/).

Raudanpuute on kuitenkin aina todettava tutkimuksin ja myös sen syy on selvitettävä. Huomioi, että raudanpuutteeseen liittyy yleensä toinen ja kolmaskin terveysongelma, jotka eivät parane raudanpuutetta hoitamalla. Raudanpuutteen syyn selvittäminen on lisäksi tärkeää, koska esimerkiksi raudan imeytymistä heikentävät suolistosairaudet ovat lisääntyneet dramaattisesti. Hoito ei siis välttämättä edes auta, jos lisärauta ei imeydy.

Joskus monimutkaisten ja moneen tilaan liittyvien yleisten oireiden syiden selvittämiseen eivät riitä perusterveydenhoidon resurssit, jotka saattavat nojata kapeisiin viitearvoihin, jotta suuren määrän potilaita vakavimmat sairaudet saadaan hoidettua. Vaikkapa väsymykseen ei välttämättä ole tällöin resursseja puuttua. Esimerkiksi Terveysvastaanoton podcasteista saat lisätietoa mittausten tuomista mahdollisuuksista terveysongelmien selvittelyssä.

Lähteinä tekstissä on käytetty linkitettyjen materiaalien lisäksi: Valsta, L. & Kaartinen, N. & Tapanainen, H. & Männistö, S. & Sääksjärvi, K. (toim.). Ravitsemus Suomessa- FinRavinto 2017 –tutkimus. Nutrition in Finland – The National FinDiet 2017 Survey. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Raportti 12/2018

Haluatko lisätietoa ja materiaaleja liittyen kokonaisvaltaiseen terveyteen?

Liittymällä Terveysvastaanoton sähköpostilistalle saat suoraan sähköpostiisi arvokasta tietoa terveydestä. Voit halutessasi poistua listalta milloin vain.

Kiitos, olet liittynyt sähköpostilistalle!