Raudanpuute on yksi yleisimmistä puutostiloista ja erityisen yleinen se on naisilla. Jopa 40% naisista kokee raudanpuutetta elämänsä aikana, mutta se voi olla hankala tunnistaa ja esiintyy usein yhdessä muiden ongelmien kanssa, jolloin saatetaan keskittyä raudan sijaan esimerkiksi väsymyksen hoitoon. Tässä kirjoituksessa käyn läpi, millaisia ovat raudanpuutteen oireet. Kirjoituksen lopussa saat myös selkeät askeleet raudanpuutteen selvittämiseksi ja lisätiedon hankkimiseen.

 

Ongelma: et välttämättä tunnista raudanpuutteen oireita, vaan voit pitää niitä luonnollisena osana arkea

Toivottavasti et ole jatkuvasti mieltänyt itseäsi laiskaksi ja saamattomaksi. Joskus kuitenkin luonnollisesti omaan oloon ja vaivoihin suhtautuminen voi johtaa siihen, että ajattelemme niiden olevan osa koneistoamme. Näin käy yllättävän helposti. Moneen naisille tuttuun vaivaan liittyykin ajatus, että ne on vain kestettävä. Muun muassa kuukautiset saattavat tuoda mukanaan hankalia ja kivuliaita oireita, joihin ei haeta hoitoa, vaikka esimerkiksi vuodon runsauteen sekä kipuihin voidaan myös vaikuttaa (ota tarvittaessa yhteyttä).

Joudutko jäämään usein pois riennoista tai jättämään liikunnan tai muun terveyden edistämisen välillä väsymyksen vuoksi? Jäävätkö ateriasi kalpeiksi tai liian kevyiksi ja pieniksi, koska et jaksa tehdä itsellesi ruokaa? Oletko väsynyt, vaikka olet nukkunut pitkät, hyvät yöunet, ehkäpä lisäksi myös päiväunet?

Koska jokainen solu tarvitsee rautaa, raudanpuute voi näkyä ja tuntua lähes missä tahansa kehossasi. Oireet voivat olla lieviä tai vakavia – yhtä kaikki, jos et tiedä asiasta, niitä on vaikea liittää raudanpuutteeseen. Usein vaaditaan omaa aktiivisuutta ja valppautta, tiedonhankintaa ja tiedon valikointia, jotta pääset hoitopolulla eteenpäin ja eroon väsymyksestä sekä muista oireista.

 

Raudanpuutteeseen liittyy monenlaisia oireita

Raudanpuutteen oirelista on pitkä, ja lisäksi oireiden esiintyminen on yksilöllistä. Oireita voi olla useita tai vain yksi. Erään henkilön raudanpuute alkoi selvitä niinkin vaatimattoman oireen kuin elohiiren avulla. 

Monet raudanpuutteen oireet on helppo ohittaa: älyllisten toimintojen heikkeneminen tyhmyytenä tai ajattelemattomuutena, väsymys ja uupumus laiskuutena, hidas palautuminen liikunnan jälkeen huonokuntoisuutena ja vaikkapa koko oirekirjo kaamokseen liittyvänä väsymyksenä tai masennuksena.

Erityistä huomiota voit kiinnittää esimerkiksi kalpeuteen. Ehkä muistat lapsuudestasi, että lääkäri tai terveydenhoitaja tarkisti alaluomesi värin, sillä se kertoo anemiasta. Mikäli luomen alapuoli on vaalea, on syytä ryhtyä jatkoselvittelyihin. Monilla esiintyy myös päänsärkyä, hiustenlähteä sekä turvotusta.

Raudanpuutteen tavanomaisin oire liittyy kuitenkin energiatason ja toimintakyvyn laskuun. Liikkuminen saatta vähentyä, koska se hengästyttää ja palautuminen kestää kauan. Hemoglobiini, joka kuljettaa happea keuhkoihin, sekä lihasten hapensaannista vastaava myoglobiini sisältävät rautaa. Jos siis kehossa ei ole tarpeeksi rautaa, henkeä ahdistaa rasituksessa ja palautuminen voi olla hidasta.

Rautaa tarvitaan hormonitoimintoihin ja se on välttämätön myös aivojen signaalinvälityksessä. Siksi raudanpuutteen oireisiin lukeutuu henkisiä sekä hermostollisia vaivoja. Unohtelu sekä älyllisen toiminnan heikentyminen eri tavoin voivat olla merkkejä raudanpuutteesta. Kilpirauhanen tarvitsee rautaa toimiakseen, joten kilpirauhasen vajaatoiminnan ja raudanpuutteen oireet voivat olla samanlaisia: alhainen ruumiinlämpö, käsien ja jalkojen kylmyys sekä hikoilemattomuus.

Kun hormonitoiminta raudanpuutteen seurauksena häiriintyy, kuukautiset saattavat olla epäsäännölliset tai runsaat ja tila voi raskaana olevilla johtaa ennenaikaiseen synnytykseen ja lapsen pieneen syntymäpainoon. Parhaillaan tutkitaan myös raudanpuutteen vaikutusta lapsettomuuteen. Voit kuunnella lapsettomuuslääkäri Annika Tulenheimo-Silfvastin haastattelun aiheesta hankkimalla maksuttomat tunnukset Terveysvastaanoton podcast sivulle.

 

Liikunta voi vähentyä ja palautuminen pidentyä raudanpuutteessa

 

Mitä jos tunnistat itselläsi raudanpuutteen oireita?

Kannustan aina pyrkimään terveeseen ja energiseen elämään. Koska raudanpuute voi edetä myös anemiaan, oireita ei kannata sivuuttaa. Jos sinulla on hankala olo, kannattaa tarkistaa, voivatko oireesi liittyä raudanpuutteeseen. Tämän kirjoituksen lopussa annan sinulle oireiden arviointia varten raudanpuutetestin, jonka täyttämällä voit tarkastella oireitasi. Sen jälkeen asia on syytä varmistaa verikokeilla. Rauta-aineenvaihduntaan liittyy monta vaikuttavaa tekijää ja kokeita on tästä syystä otettava useampia.

Lisätietoa tarvittavista verikokeista saat esimerkiksi Terveysvastaanoton maksuttomalla minisähköpostikurssilla. Sen kautta saat lisäksi laajemman listan raudanpuutteen oireista sekä käyttöösi lääketieteellisiä ja tieteellisiä julkaisuja, joista saat korkealaatuista lisätietoa. Voit ottaa lähteet tarvittaessa myös mukaasi lääkäriin.

Samalla voit jo heti alkaa huolehtia ainakin seuraavista seikoista, jotka vaikuttavat rautatilanteeseesi:

  • syö monipuolisesti: rautaa voi saada riittävästi niin sekasyöjä kuin kasvissyöjäkin ja hyviä lähteitä ovat esimerkiksi liha, täysjyvävilja (viljaan liittyy rajoitteita, sillä sen sisältämä fytaatti myös estää raudan imeytymistä), sisäelimet ja linssit
  • ota C-vitamiinia niin raudan kuin  hapetettujen viljatuotteiden kanssa
  • Imeytymistä voivat haitata esimerkiksi runsas maidon käyttö tai happosalpaajahoito
  • Älä käytä rautavalmisteita omatoimisesti (perusterveet kasvavat lapset ja menstruoivat naiset ja raskaana olevat voivat ottaa rauta-valmisteita omatoimisesti kuureittain)

Lisätietoa raudanpuutteesta saat myös esimerkiksi Terveysvastaanoton maksuttomista podcasteista, joita on tarjolla jo yli 5 tuntia, Terveysvastaanoton sekä esimerkiksi Medipudas lääkäriaseman blogeista sekä tarvittaessa sairaanhoitajan nettivastaanotoltani. Vertaistukea löytyy esimerkiksi Facebookin suositusta Raudanpuute ryhmästä, jossa asiasta keskustellaan tieteeseen perustuen.

 

Milloin sinulla on raudanpuute?

Raudanpuutteen oirelista on pitkä ja oireiden ilmeneminen on yksilöllistä. Tiedän henkilöitä, jotka ovat oireettomia ja kokevat itsensä terveeksi, vaikka ferritiiniarvo on 20. Tämä on tosin harvinaista. Suurin osa meistä oirehtii jo arvon pudotessa 40-50 yksikön tasolle. Joku toinen saattaa olla oireeton viiterajan alareunalla tai kokea oireita viitearvon puitteissa.

Jos hemoglobiiniarvosikin on jo laskenut viiterajan alle, sinulla on jo pitkään jatkunut raudanpuute, joka on johtanut anemiaan (raudanpuuteanemiaan). Anemia on lähes aina pitkään jatkuneen raudanpuutteen seurausta, joten se on ehkäistävissä. Jos siis tunnistat itsesi tai läheisesi lukiessasi raudanpuutteesta ja sen oireista, reagoi tilanteeseen heti.

 

Raudanpuute aiheuttaa väsymystä

 

“Syy tuntematon –oireenmukainen hoito” – miten pääset oireen hoidosta puutostilan hoitoon?

Käypä Hoito –suosituksista löydät usein lauseen: “syy tuntematon – oireenmukainen hoito”. Esimerkiksi väsymykseen määrätään harmittavan usein masennuslääke ilman että tarkistetaan helppoja, fysiologisia tiloja kehosta. D-vitamiinin puute, C-vitamiinin puute, B12- vitamiinin, folaatin, raudan puute sekä kilpirauhasen vajaatoiminta muun muassa aiheuttavat kaikki väsymystä.

Ehkä sinunkin läheisissäsi on ihmisiä, jotka ovat saaneet masennuslääkityksen väsymystilan hoidoksi tai kenties näin on käynyt sinulle. Tutkittiinko edellä mainittuja asioita laboratiokokein? On myös mahdollista, että mittaukset ja tutkimukset on tehty, mutta arvot ovat viiterajojen sisällä. Tällöin potilaan voidaan usein tulkita olevan “kunnossa” ja hoidoksi määrätään mielialalääkitys.

Vaikka perusterveydenhuollossa tarvitaan avuksi viitearvoja, ne eivät kuitenkaan väittämättä kata koko oireiden ja yksilöiden kirjoa. Niihin voi omalta osaltaan suhtautua myös kriittisesti, jos tunnistat itsessäsi sellaisia oireita, jotka eivät kuulu terveseen kehoon. Samalla on hyvä muistaa, että moneen muuhunkin vaivaan liittyvät samat oireet. Tästä syystä arvojen mittaaminen laboratoriokokein on ehdottoman tärkeää raudanpuutteen selvittämisessä. Viitearvot ovat tietyltä osin ongelmallinen asia. Oireiden jatkuessa arvojen ollessa viitearvojen sisällä, tarvitaan asiantuntija, joka on kiinnostunut terveyden palauttamisesta eikä ole tyytyväinen sellaiseen tilanteeseen, jossa potilaan elämää siivittävät hankalat oireet.

Tällaisessa tilanteessa voi olla apua funktionaalisesta lääketieteestä, jonka perusajatus on löytää syy oirehdinnalle. Tutkimusten jälkeen pyritään vaikuttamaan oireiden syyhyn ja palauttamaan näin potilaan terveys. Kaikkia häiriötiloja ei voida hoitaa, mutta suurta osaa kyllä. Oireet vähenevät lähes aina sekä hyvinvointi lisääntyy. Oireiden kanssa ei välttämättä tarvitse tulla toimeen ja hyväksyä niitä osana sinua, ellei niiden syytä ole ensin selvitetty. 

 

Mitä kannattaa tehdä seuraavaksi?

Terveen ja energisemmän elämän saavutat varmimmin silloin, kun suhtaudut vakavasti terveysongelmiisi ja oireisiisi ja olet myös valmis selvittämään niitä lisää.

1.    Tunnista ja tiedosta oireesi (raudanpuutetesti)

2.    Ala selvittää oireiden syytä (minisähköpostikurssi) (podcastit)

3.    Otata laboratoriokokeet (minisähköpostikurssilla esitellän 5 tärkeintä rautaverikoetta)

4.    Ota tarvittaessa kokonaisvaltaiseen asiantuntijaan yhteys (esimerkiksi Terveysvastaanotto, Medipudas, Pro health / funktionaalisen lääketieteen asiantuntijat) 

5.    Etene tavoitteellisesti kohti terveyttä omin ja asiantuntijoiden neuvoin 

Haluatko lisätietoa ja materiaaleja liittyen kokonaisvaltaiseen terveyteen?

Liittymällä Terveysvastaanoton sähköpostilistalle saat suoraan sähköpostiisi arvokasta tietoa terveydestä. Voit halutessasi poistua listalta milloin vain.

Kiitos, olet liittynyt sähköpostilistalle!