Sain nukkua lasten syntymään saakka sikeästi, syvästi ja heräten virkeänä uuteen aamuun. Olin terve ja energinen. Liikuin paljon: tykkäsin tehdä pitkiä juoksulenkkejä, uinteja, pyöräretkiä, astangajoogaa, circuit trainingiä. En tehnyt näitä kaikkia lajeja yhtä aikaa. Sitten menetin yöunet valvoessani yli 7 vuotta lasten kanssa. Tämä ei ollut ainoa syy. Samaan saumaan sattui paljon prosesseja, jotka eivät voimistaneet vaan heikensivät terveyttäni. Prosesseja ja tapahtumia, joille ei voi mitään, niitä vain tulee elämässä.

Nyt nuorin lapseni on nukkunut jo 3 vuotta yönsä, mutta itse en ole saanut palautettua vielä omia uniani entiselleen. Se onkin ehkä liian korkea tavoitetaso, nimittäin palauttaa unia entiselleen, mutta kuitenkin – haluan saada aamulla sen tunteen, että olen virkeä herättyäni.

MIKSI ET SAA NUKUTTUA?

Onko Sinulla kokemus huonosti nukutusta yöstä tai öistä? Liittyykö unettomuutesi/ huonosti nukkuminen elämäntilanteeseesi (’hyväksyttävä asia’, kuten esimerkiksi lapset valvottavat), johonkin sairauteen vai johonkin tilaan kehossasi? Niin tai näin, hyvää unta tulee tavoitella. Apua ja tietoa on paljon saatavilla: alla on lista, jossa on 45 vinkkiä unen parantamiseksi. Olen kerännyt vinkit eri lähteistä (Biohakkerit, Partinen, Jaakkola) ja kerron myös oman tapani, joilla parannan unen laatuani.

Lataa vinkkilista tästä

–       1) Syötkö riittävästi  ja säännöllisesti? 

–       2) Käytkö joka päivä ulkona, käveletkö raittiissa ilmassa vähintään 20 minuuttia päivittäin

–       3) Mitä teet hereillä ollessasi: onko sinulla liikaa hommia vai liian vähän?

Ennen lääkäriin tai asiantuntijan luo menoa, arvioi, ovatko edellä mainitut asiat kunnossa. Monella ihmisellä nämä asiat ovat kunnossa, mutta yöunet eivät silti tuo levon tunnetta aamulla herätessä. Tällöin on syytä tsekata 45 keinon lista ja ottaa mahdollisesti  uusia ’hoitokeinoja’ käyttöön ja/tai hakeutua asiantuntijalle.

PITÄISIKÖ UNTASI TUTKIA? 

Ihmisen valveilla pitäminen on ollut tehokas kidutusmuoto. Yönsä valveilla viettänyt tietää, miksi se on tehokas. Pitkäaikainen valvoiminen tai huonounisuus on erittäin haitallinen asia terveydelle. Voi olla myös niin, että luulet nukkuvasti, mutta tutkimukset osoittavat toisin. Vastikään tietokirjailija Kaisa Jaakkola kertoi oman keissinsä blogissaan. Suosittelen opiskelemaan aihetta hänen kirjoituksestaan.

Lue Kaisa Jaakkolan blogikirjoitus aiheesta: http://kaisajaakkola.com/2018/11/laaja-unipolygrafia/.

Uniapnea on nykyään yleinen ja sen tutkiminen ja diagnostisointi kohtalaisen helppoa. Unen tutkimisen tarpeellisuudesta tietyissä tilanteissa kirjoittaa professori, unitutkija, neurologi Markku Partinen Potilaan lääkärilehdessä: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/unitutkimus-paljasti-uniapnean/.

Toivon meille kaikille alati paranevia unenlahjoja vuodelle 2019! Palataan asiaan loppuvuodesta, itse kukin! Samalla kun olen halunnut parantaa omia unenlahjojani, olen halunnut hyödyttää myös Sinua! Opiskele ja lataa 45 vinkkiä unen parantamiseksi tästä.

Haluatko lisätietoa ja materiaaleja liittyen kokonaisvaltaiseen terveyteen?

Liittymällä Terveysvastaanoton sähköpostilistalle saat suoraan sähköpostiisi arvokasta tietoa terveydestä. Voit halutessasi poistua listalta milloin vain.

Kiitos, olet liittynyt sähköpostilistalle!